Az OMNIA története

A kávé, ami 50 éve összehoz minket

Az OMNIA 1968-ban került a piacra Magyarország elsőszámú kávéjaként. Alapjaiban változtatta meg a hazai kávéfogyasztási szokásokat, amelyekkel kapcsolatban megannyi kutatás készült az évek során. Meglepő eredmény például, hogy 2017-ben a háztartások mintegy 91%-a már rendszeresen vásárolt és fogyasztott kávét1, a vásárlók 41%-a pedig rögvest ébredés után, a reggeli órákban szokta meginni az első erős feketéjét, s a megkérdezettek 46%-a még mindig a kotyogós kávéfőzőre esküszik.2
1968-ban került a polcokra az igazi, elegáns, ezüst csomagolású kávé, mely fogyasztói ismertsége mind a mai napig az elsők között van. A szocializmus évtizedeiben az OMNIA volt a legnépszerűbb kávémárka, mely először szemes változatban volt elérhető a vásárlók számára. A csemege jellegű élelmiszerboltok kávédarálók fülsiketítő zajától lettek hangosak. „Volt, aki mákot, diót darált ott, de a legnépszerűbbnek a kávé őrlése mutatkozott. A frissen őrölt kávé illata tényleg vadító volt.” (Őszi Róbert). Az OMNIA nem egy terméket dobott a piacra, hanem életérzést és szokást is adott az ikonikus kávébabbal fémjelzett kis zacskók mellé.

A legelső OMNIA blend megalkotásához a Műegyetem segítségét kérték, ahol 50-féle keverési arányt próbáltak ki, mielőtt megalkották az „Omnia blend”-et. A ’60-as évek végén egyre szélesebb körben elterjedő kávé nemcsak az otthonok és családi összejövetelek alapvető kelléke lett: sorra nyitottak OMNIA kávészalonok. Eszpresszó illat töltötte be a Rákóczi utat, a Szent István körutat, a Vígszínház környékét. „Az eszpresszók tekintélyes részében is Omniából főzik az illatos duplát; a vendéglátóipar Balatonlellén Omnia kávékoktélbárt létesített, a Pannónia Szálloda és Vendéglátó-ipari Vállalat pedig a siófoki Hangulat presszót alakítja át a jövő szezonra Omnia-szalonná.” – jelent meg 1969-ben a Népszavában.3

Eltelt azóta 50 év, mely a márka életében is több ponton változást jelentett. A csomagolás többször változott, külalakja az aktuális trendekhez igazodott. Az 1991-es privatizáció után a kávébab figurát lecserélte a Douwe Egberts, a több mint 250 éves holland világcég emblémájára, a fríz hölgyre; a kommunikációs üzenet pedig a 2000-es évek elejétől már az együtt töltött pillanatokra, az otthonra és a családra fókuszált. Az OMNIA a reklámiparban is otthagyta védjegyét: ennek a márkának köszönhető a hazai reklámipar fellendítése, így például az OMNIA készítette el az első fényreklámot Magyarországon.

Mit jelent az OMNIA márka 2018-ban?

Egy biztos pont az életünkben, immár 50 éve! Habár az elmúlt 50 évben folyamatosan fejlődött, változott, a mai napig ugyanazt a magas minőséget nyújtja fogyasztóinak: a kávé telt, karakteres, klasszikus ízét és kellemes aromáját.

Mindamellett, hogy a márka rendkívül nagyszámú lojális fogyasztóval rendelkezik, a jövőben határozott célja, hogy a fiatalabb, 35 év feletti korosztály is megkedvelje az OMNIA termékeket. Ennek a törekvésnek a részeként a 2017-es évben új termékek jelentek meg a palettán: ilyen a 100% arabicát tartalmazó OMNIA Barista vagy az aranybarna pörkölésű OMNIA Gold variáns is.

Születésnapi OMNIA Aromazsúr

A kávémárka április végén egy születésnapi Aromazsúr keretében a foodstylist Gógl Angéla és Lipovszky Csenge, illatesztéta segítségével idézte vissza az elmúlt 50 év meghatározó illatjegyeit és ízvilágát. A formabontó, interaktív előadáson Angéla és Csenge bizonyította, hogy az illatok, aromák segítségével vagyunk képesek a lehető legpontosabban felidézni egy-egy kedves emléket vagy korszakot.

Egy 1968-ban megjelent Magyar Nemzet hirdetés hívta életre a fogyasztók számára megszervezett születésnapi ünneplést. 50 évvel ezelőtt, az akkori Pannónia Üzletházakban az újonnan bevezetett kávémárka népszerűsítése céljából OMNIA kóstoltatást hirdettek meg. Az OMNIA a ma is népszerű Dunapark kávéházban, Anyják Napján idézte vissza a nagy sikert aratott rendezvényt. 2018. május 6-án a generációk együtt ünnepelhettek a kávézóban, egy csésze ajándék OMNIA mellett.

1Forrás: Gfk, háztartás panel, 2017 december Nielsen, kiskereskedelmi index
2Használati és attitűd kutatás, TNS, 2014
3Népszava, 1969. 12. 14. 18. o.